Міська комплексна програма «Культура» на 2016-2019 роки

Головна / Про управління / Звітність / Міська комплексна програма «Культура» на 2016-2019 роки

Міська комплексна

програма «Культура» на 2016-2019 роки

Вступ

Міська комплексна програма «Культура» на 2016-2019 роки (далі – Програма) розроблена відповідно до чинного законодавства України і враховує основні вимоги законодавства України у сфері культури, які відповідають істотно зміненій суспільній, культурній, економічній ситуації в Україні.

Програма являє собою комплекс матеріально-технічних, управлінських проектів із визначенням шляхів їх реалізації та джерел фінансування. У ній максимально враховано суспільні потреби населення м. Миколаєва щодо культурних послуг, сучасні тенденції глобалізації, розвиток науково-інформаційних технологій, досягнення в галузі культури.

Основними критеріями, що були враховані при визначенні заходів, стали реалістичність, інноваційність та креативність, врахування обмеженості бюджетних ресурсів та зростання власних надходжень від діяльності, необхідність оновлення форм і методів роботи закладів, установ і організацій культури та мистецтва комунальної власності міста та спадкоємність кращих традицій, територіально-галузевий підхід у проектуванні та управлінні.

У Програмі подано характеристику сучасного стану культури міста, викладені пріоритетні завдання, принципи і механізми їх втілення та бачення засад, на яких ґрунтуватиметься в подальшому культурна політика міста, проаналізовано причини, які гальмують розвиток галузі, вказано проблеми та шляхи їх вирішення.

Виходячи з оцінки ресурсного потенціалу міста, його конкурентних переваг, проблем і зовнішніх викликів, Програма формулює стратегічні пріоритети культурного розвитку м. Миколаєва на найближчі три роки, визначає шляхи і механізми їх реалізації.

І. ВИЗНАЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ, НА РОЗВ’ЯЗАННЯ ЯКОЇ СПРЯМОВАНА ПРОГРАМА

Визначення проблем, які існують у культурній сфері м. Миколаєва, ґрунтується на результатах аналізу підсумків виконання міської комплексної програми «Культура» на 2013-2017 роки, затвердженої рішенням Миколаївської міської ради від 22.11.2012 № 22/9, за 2013-2015 роки, дослідженні стану і тенденцій розвитку української культури та мистецтва і особливостей їх розвитку в місті.

За останні роки було досягнуто певних позитивних зрушень у формуванні гармонійного культурного середовища міста, спадкоємності кращих міських традицій, пропагуванні й творчому розвитку різних видів мистецтва.

Незважаючи на складну соціально-економічну ситуацію, результатом виконання основних завдань та заходів міської комплексної програми «Культура» на 2013-2017 роки стали збереження та оптимізація мережі закладів, установ, організацій культури і мистецтв комунальної власності.

Станом на 01.01.2016 вона представлена діяльністю 5 будинків культури у віддалених мікрорайонах міста та 4 палаців культури, 10 початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладів (шкіл естетичного виховання для дітей), 2 Централізованих бібліотечних систем для дітей та для дорослих (37 закладів), бюджетної установи «Культурно-ігровий комплекс «Дитяче містечко «Казка», комунального підприємства «Миколаївські парки», комунальної установи Миколаївського зоопарку, Муніципального театру-студії естрадної пісні для дітей, юнацтва та молоді, Міського методичного центру та клубної роботи.

Протягом 2013-2015 років мережа закладів культури міста зазнала позитивних змін: до її складу увійшли знову створені Миколаївський міський палац культури та урочистих подій (Центральний район) і Миколаївський міський палац культури «Корабельний» (Корабельний район) м. Миколаєва.

Структурні зміни відбулися у Миколаївському міському палаці культури та мистецтв – комунальні підприємства Миколаївської міської ради «Міський центр культури та дозвілля» і «Центр культури та дозвілля «Промінь» приєднано до цього закладу в якості структурних підрозділів.

Майновий комплекс кінотеатру «Юність» передано ММПК «Молоджіний» у якості концертної зали, що дало змогу збільшити кількість глядацьких місць та активізувати концертно-видовищну діяльність палацу.

Сучасний стан галузі культури у контексті досягнень міської комплексної програми «Культура» на 2013-2017 роки за 2013-2015 роки

За останні роки значного зростання набув громадський інтерес до аматорського мистецтва, підвищився загальний рівень культури миколаївців. Свідченням цього є те, що на сьогодні роботу міських закладів культури клубного типу забезпечує 141 клубне формування (колективи художньої творчості та любительські об’єднання), завдяки роботі яких протягом терміну дії Програми було проведено понад 1820 культурно-освітніх та розважальних заходів, для глядацької аудиторії близько 320 тис. миколаївців та гостей міста. Щорічно творчі колективи будинків та палаців культури стають переможцями понад 60 міжнародних і всеукраїнських фестивалів та конкурсів.

Протягом 2013-2015 років здійснено ремонти будівель та внутрішніх приміщень закладів культури клубного типу. Найбільш вагомі з них: капітальні ремонти вестибюльної групи та сантехприміщень концертної зали «Юність» і фасаду будівлі палацу культури «Молодіжний», даху палацу культури «Корабельний», фасаду та аварійної глядацької зали Великокорениського будинку культури з облаштуванням пандусів для маломобільних груп населення, комплекс робіт з ремонту глядачевої зали та сцени, реконструкції господарчого приміщення під сантехвузол з підведенням інженерних комунікацій-систем водопостачання та водовідведення – у Малокорениському будинку культури, відновлення роботи після реконструкції унікальної хореографічної та паркетної зали ММПК «Молодіжний».

Для організації культурно-мистецьких заходів на сучасному рівні для клубних закладів придбано єдиний у місті комплекс світлодіодної екранної групи, комплекти звукопідсилювальної апаратури та світлового сценічного обладнання, музичні інструменти, комп’ютерну техніку, сценічне обладнання, аудіо-, відеоапаратуру, сучасні меблі, концертні та сценічні костюми тощо.

У виставковій залі Миколаївського міського палацу культури і мистецтв, діяльність якого спрямована на збереження та розвиток культурної художньої спадщини, народної творчості миколаївців усіх вікових категорій, подальшу активізацію аматорського мистецтва, виявлення нових художніх надбань, у 2013-2015 рр. організовано близько 100 виставок та вернісажів, зустрічей з авторами і тематичних заходів.

Завдання творчого росту професійної, виконавчої майстерності талановитих дітей та юнацтва, вивчення, популяризації сучасного естрадного мистецтва покладено на Муніципальний театр-студію естрадної пісні для дітей, юнацтва та молоді.

З метою підтримки існуючих аматорських колективів, виявлення нових самобутніх талантів та заохочення широкого кола бажаючих до аматорського мистецтва, збереження кращих традицій та обрядів українського народу, підтримки нових художніх аматорських колективів та надання методичної та практичної допомоги здійснює свою роботу Міський методичний центр та клубної роботи.

Потужними інформаційними центрами, визнаними на сьогодні кращими в Україні, є 2 бібліотечні системи міста для дітей та дорослих. Щорічно бібліотечними закладами міста здійснюється обслуговування понад 130 тис. відвідувачів. Обсяг книговидачі – 2,5 млн. примірників щорічно. Бібліотечний фонд закладів становить близько 1 млн. примірників. Комп’ютерний парк ЦБС для дітей та дорослих сьогодні налічує 244 сучасних ПК та 319 одиниць мультимедійної техніки. Триває поповнення електронних баз даних бібліотек, сьогодні їх понад 500 тисяч. Доступ до Інтернет – ресурсів мають всі бібліотечні заклади міста, які займають активну позицію як центри міських ініціатив культурного, інформаційного та комунікативного характеру.

Продовжувалася робота по впровадженню нових комп’ютерних технологій у роботу бібліотек. За міською програмою «Електронне врядування та електронна демократія в місті Миколаєві на 2010-2015 роки» на базі бібліотек ЦБС для дорослих та дітей м. Миколаєва працює мережа з 27   інтерактивних центрів публічного доступу до електронних систем (18  Центрів обслуговування громадян (ЦОГ) та 9 Центрів доступу до мережі Інтернет (ЦД), діяльність яких можна вважати моделлю доступу до послуг електронного врядування у місцевій громаді.

Інноваційна діяльність Центральної міської бібліотеки для дорослих ім. М.Л. Кропивницького 2013 року відзначена перемогою в конкурсі «Внесок у Відкритий уряд» за Програмою інновацій в публічних бібліотеках (м. Орхус, Данія).

За останні роки відремонтовано та поліпшено умови праці в 60% бібліотек ЦБС, розпочато реалізацію проекту термомодернізації Центральної міської бібліотеки ім. М.Л. Кропивницького ЦБС для дорослих (повна заміна системи опалення, вентиляції, заміна вікон на енергозберігаючі) та Центральної міської бібліотеки для дітей ім. Ш. Кобера та В. Хоменка (заміна вітражів на енергозберігаючі, ремонт вестибюльного приміщення), оновлено меблі, комп’ютерну техніку в бібліотеках-філіях. У 2013 році бібліотека-філія № 3 ЦБС для дітей отримала нове приміщення, де здійснено капітальний та поточний ремонти приміщень, фасаду та прилеглої території.

Протягом 2013-2015 років бібліотеками міста залучено коштів від реалізації 13 грантових проектів на суму близько 1,0 млн.грн, зокрема за підтримки Посольства США в Україні реалізовано унікальний проект «Модернізація і обладнання Інтернет-центру Центральної бібліотеки ім. М.Л. Кропивницького м. Миколаєва технічними засобами реабілітації незрячих та слабкозорих людей».

З метою розвитку творчих здібностей дітей в місті Миколаєві функціонує оптимальна мережа позашкільних навчальних закладів: 6 музичних шкіл, 3 школи мистецтв та художня школа, діяльність яких спрямована на розвиток музичних здібностей та художнього смаку, реалізацію завдань творчого зросту, професійної, виконавчої майстерності талановитих дітей та юнацтва.

Для забезпечення доступності початкової мистецької освіти протягом останніх років впроваджується тенденція стримання підвищення батьківської плати за навчання у школах, яка 01.09.2015 становить у середньому 130,0 грн. на місяць. Протягом багатьох років зберігаються додаткові пільги, встановлені рішенням виконкому Миколаївської міської ради, які є основним механізмом, що впливає на загальну доступність початкової мистецької освіти. Пільгова категорія налічує 579 дітей (30% від загальної кількості учнів ПСМНЗ).

Учасниками конкурсів різних рівнів щорічно стають близько 500   вихованців шкіл естетичного виховання, понад 100 – призерами всеукраїнських та міжнародних конкурсів.

За період дії Програми оновлено навчальні програми за всіма спеціальностями. Дитяча художня школа отримала перемогу у конкурсі на реалізацію соціальних проектів «Територія РУСАЛ2013» в номінації малих грантів. Для творчої майстерні «Чудо-дерево» придбано сучасне столярне електричне обладнання та розроблено експериментальну програму з предмета «Художня обробка дерева». Заклад отримав змогу розширити площі завдяки переданій на баланс двоповерховій будівлі по вул. Спаській, 23. Наразі триває розробка проектно-кошторисної документації реконструкції цих приміщень з облаштуванням сучасних класів та майстерень, виставкової зали за європейськими стандартами.

Бюджетне фінансування дало змогу частково оновити меблі, комп’ютерну техніку, музичні інструменти, придбати кондиціонери. Кожна школа на сьогодні забезпечена засобами копіювальної та комп’ютерної техніки, аудіо-, відеоапаратурою, підключена до Інтернет-мережі. Проведено капітальні ремонти фасаду ДШМ № 2, санвузлів і приміщень ДШМ № 1 ім. М.А. Римського-Корсакова, поточні ремонти актової зали та вестибюльної групи ДМШ № 5, ремонт фасаду та вестибюля ДХШ (пам’ятка архітектури місцевого значення), головного фасаду та ганку ДМШ № 1 ім. М.А. Римського?Корсакова (пам’ятка історії місцевого значення), навчальних класів ДМШ № 2, ДШМ № 1 (мкр. Тернівка) та ДШМ № 3 (мкр. Матвіївка).

Парки культури і відпочинку, до складу яких входять бюджетна установа «Культурно-ігровий комплекс «Дитяче містечко «Казка» та КП «Миколаївські парки», є важливими культурними осередками, які забезпечують організацію дозвілля усіх верств населення – від дітей і підлітків до найстарших миколаївців та гостей міста.

БУ «КІК «Дитяче містечко «Казка» – унікальний об’єкт відпочинку й розваг, в якому щороку проводиться близько 1000 культурно-мистецьких заходів, учасниками яких  стають понад 250 тис. миколаївців та гостей міста.

За останні роки у БУ «КІК «ДМ «Казка» проведено комплекс протиаварійних робіт покриття підвального приміщення, виготовлено проектно-кошторисну документацію на капремонт споруд «Корабель з басейном» та «Водойом» (каскадний басейн), будівлі «Башта цегляна» (замок), капітальну реконструкцію всіх дозвіллєвих об’єктів містечка, розпочато роботу над проектом організації території дитячого містечка.

У грудні 2014 року  після перемоги у грантовому конкурсі на реалізацію соціальних проектів «Територія РУСАЛ» відкрито новий об’єкт дозвілля «Планетарій», у якому проведено 340 безкоштовних сеансів для більш ніж 6 тис. маленьких та дорослих глядачів.

Миколаївський зоопарк, який має статус загальнодержавного значення, – визнаний на міжнародному рівні, кращий в Україні, з колекцією, яка налічує 456 видів, утримує 5,524 тис. екземплярів тварин. У цьому  унікальному куточку природи зібрана найбільша та найцікавіша колекція диких  тварин в Україні. 240 видів занесені до Червоної книги України та Міжнародної Червоної книги. У 2013-2015 рр. у зоопарку народилося понад 4500 особин рідкісних тварин.

Завдяки системній роботі у рамках міжнародних програм обміну із зоопарками світу та розпліднення рідкісних тварин в умовах неволі, колекція Миколаївського зоопарку поповнилася, зокрема білими ведмедями Зефіркою із зоопарку м. Москва (Росія) та Нануком із зоопарку м. Брно (Чехія), сніговими барсами з Франції та Австрії, японським журавлем із Київського зоопарку, з  Талліннського (Естонія) і Римського (Італія) зоопарків прибула група рідкісних тварин. Наразі триває переговорний процес щодо можливості отримання жирафів та слонів.

За період дії Програми у Миколаївському зоопарку було здійснено капітальні, поточні ремонти споруд і будівель зоопарку, реконструйовано та відкрито більше 40 вольєрів. Сьогодні у Миколаївському зоопарку триває масштабне будівництво будівлі «Слоновник-бегемотник» та приміщень для жирафів з літніми вольєрами.

Помітними подіями стали: участь у конференції Європейської асоціації зоопарків і акваріумів, співпраця з телеканалом France 3 Sat (Франція) з метою створення документального фільму, проведення ІІІ міжнародної конференції тераріумістів, відкриття нових вольєрів та ландшафтної композиції «На стыке двух культур», презентація оновленої центральної алеї та сцени, вольєра «Камчатські ведмеді».

Одним з основних видів діяльності управління з питань культури та охорони культурної спадщини Миколаївської міської ради є проведення різноманітних культурно-мистецьких заходів, конкурсів, фестивалів та концертних програм до державних, міських та професійних свят. У цьому напрямку постійно втілюються нові проекти, де поєднується сучасність з фольклорними та народними традиціями.

Найбільш помітними подіями у культурному житті міста за період дії Програми стали масштабне відзначення Дня Перемоги та Днів міста («Миколаївський Монмартр», «Миколаїв – вітрила України») за новими концептуальними розробками, перший зимовий фестиваль «До Миколая в Миколаїв» та урочисте відкриття Головної міської ялинки, проведення міських конкурсів академічного співу «Пісенна мозаїка», дитячих ігрових програм «Казкова гра», молодих виконавців естрадної пісні «Обрій», юних піаністів, читців «Тарасове слово», героїко-патріотичної пісні і танцю, джазового фестивалю «GUBILEE», започаткування першого дитячого рок-фестивалю, проведення ігрових програм біля Головної міської ялинки у дні шкільних канікул тощо.

Аналіз виконання міської комплексної програми «Культура» на 2013?2017 роки за 2013-2015 роки свідчить, що її заходи виконані не повною мірою через:

– недостатність фінансового забезпечення, відсутність ресурсів для розвитку та інновацій; установи та організації, незалежно від форм власності й типу діяльності, не бачать свою діяльність як економічну: таку, яка має залучати різні джерела фінансування та отримувати прибутки; не всі керівники застосовували навички фінансового менеджменту, фандрейзингу і спонсорської роботи, переважала логіка виживання замість логіки розвитку та змін;

– відсутність і неефективне використання наявної інфраструктури внаслідок застарілості матеріально-технічної бази, що не відповідає потребам та викликам часу;

– брак матеріально-технічних ресурсів для розвитку: площ для розвитку творчої активності, приміщень для культурно-мистецьких організацій, творчих спілок, майданчиків для приватних колекцій, ускладненості доступу до використання закладів культури різних груп громадян та організацій;

– прорахунки на законодавчому та нормативному рівні, що знайшло відображення у плинності кадрів, низькому престижі професій в галузі культури, низькій оплаті праці та відсутності реальних перспектив творчого та професійного розвитку, нестачі кваліфікованих фахівців, чиї навички відповідають вимогам часу: зокрема менеджерів, агентів, які можуть забезпечувати зв’язок між працівниками культури, споживачами та меценатами.

Проведене опитування миколаївців, аналіз стану творчого середовища міста та підсумків виконання міської комплексної програми «Культура» на 2013-2017 роки за 2013-2015 роки дозволили визначити основні проблеми, які перешкоджають подальшому розвитку культури і мистецтва у м. Миколаєві та вирішуватимуться у рамках міської цільової програми «Культура» на 2016?2018 роки.

Основне проблемне питання у сфері підготовки проведення культурно-мистецьких заходів – пошук нових джерел позабюджетного фінансування у зв’язку з обмеженим бюджетним фінансуванням.

 

У функціонуванні клубних закладів:

– необхідність зміцнення та вдосконалення матеріально-технічної бази (проведення капітальних і поточних ремонтів будівель і приміщень, придбання новітнього обладнання, музичних інструментів тощо);

– погіршення матеріально-технічної бази колективів – зношення сценічного вбрання, декорацій, музичних інструментів; відсутність транспорту, належного звукового обладнання; відсутність фінансування на створення нових творчих постановок;

– відсутність універсального концертного залу міського підпорядкування  позбавляє колективи міста можливості здійснювати власну концертну діяльність та запрошувати на гастролі провідні колективи світу. Реконструкція ММПК «Молодіжний» в новий сучасний комплекс (більше ніж на 1 тис. місць) та реставрація будівлі Палацу культури і мистецтв – пам’ятки архітектури національного значення – дали б можливість вдосконалити культурне життя в м. Миколаєві, залучати широке коло глядачів та отримувати відповідні доходи (надавати якісні платні послуги, завдяки чому збільшити доходи від основної діяльності);

– відсутність фінансування для участі аматорських колективів у всеукраїнських та міжнародних конкурсах.

 

У діяльності бібліотек:

– фінансування комплектування бібліотек новою літературою. Стан інформаційно-документальних ресурсів публічних бібліотек міста не відповідає сучасним інформаційним потребам суспільства, фонди бібліотек на 50% укомплектовані застарілою літературою до 1990 року видання (згідно з міжнародними стандартами, які, за умови відсутності вітчизняних, є орієнтовними, фонди публічних бібліотек мають оновлюватися кожні 10 років та мати не менше 5% книжкових новинок поточного року);

– модернізація комп’ютерної техніки;

– поліпшення матеріально-технічної бази: бібліотека-філія № 4 ЦБС для дітей потребує капітального ремонту, у 4 бібліотечних закладах відсутній сантехвузол у приміщеннях (б/ф №№ 17, 13, 4, бібліотечний пункт б/ф № 2 ЦБС для дорослих);

– забезпечення необхідним обладнанням, оргтехнікою, меблями тощо.

 

У мистецькій освіті:

– відсутність або незадовільний стан існуючих приміщень, у яких розташовані заклади мистецької освіти – більша частина з них розташована у малопристосованих для забезпечення навчального процесу приміщеннях житлових будинків, загальноосвітніх шкіл. Заклади перевантажені проти проектних розрахунків у два-три рази. До того ж, не в кожній школі у наявності концертна зала для проведення звітних, академічних концертів, виставок та інших заходів (ДМШ № 6, ДШМ № 1 (мкр. Тернівка), ДХШ);

– потребує подальшого розвитку мережа дитячих мистецьких шкіл за рахунок реконструкції переданих нежитлових будівель за індивідуальними проектами (ДМШ № 6, ДХШ);

– існує нагальна потреба у своєчасному забезпеченні навчальних закладів навчальною документацією, методичними посібниками, нотною літературою для їх повноцінної діяльності, а також у придбанні обладнання, музичних інструментів, костюмів тощо. Значна кількість існуючих програм вже втратила актуальність. Із часу закриття нотних магазинів, музичних фабрик проблема загострилася;

– зниження зацікавленості народною творчістю та народними інструментами вплинуло на конкурсний набір учнів до шкіл естетичного виховання. У декількох початкових спеціалізованих мистецьких навчальних закладах повністю відсутні класи домри, балалайки, баяна, аккордеона (зокрема ДШМ № 3);

– існує проблема у забезпеченні методиками та програмами художніх шкіл, оснащенні їх комп’ютерами, аудіо- та відеотехнікою, художнім обладнанням, спеціалізованими меблями;

– недостатність фінансування значно знижує можливості виїзду творчих колективів до інших міст країни та за кордон для участі у всеукраїнських та міжнародних конкурсах, а подекуди  унеможливлює їх.

 

У діяльності парків культури і відпочинку:

– відсутність Державних актів на право постійного користування землею у парках міста, що негативно впливає на діяльність і розвиток самих парків як єдиних цілісних комплексів зони відпочинку миколаївців і гостей міста та створює перешкоди для залучення коштів інвесторів;

– вичерпаність ресурсу матеріально-технічної бази комунального паркового господарства – фізичний знос основних засобів коливається від 70 до 90%, атракціони, об’єкти дозвілля потребують невідкладного капітального або поточного ремонту;

– відсутність законодавчих документів, що регулюють діяльність парків.

 

У діяльності Миколаївського зоопарку:

– відсутність чітких розмежувань функції управління зоологічними парками між центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища та органом управління майном. Відповідно до природоохоронного законодавства України Миколаївський зоопарк є об’єктом природно-заповідного фонду України, у зв’язку з чим контроль за його діяльністю покладено на центральний орган виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища, а фінансування оплати праці працівників зоологічних парків віднесено до сфери управління Мінкультури України;

– відсутність в чинній нормативно-правовій базі чіткого визначення процедури фінансування зоологічних парків, відсутність практики цільового фінансування зоологічних парків за рахунок територіальних (місцевих) фондів охорони навколишнього природного середовища, порядку надання дотацій зоологічним паркам на здійснення заходів природоохоронного спрямування (утримання, науково-дослідна діяльність, ремонт, реконструкція та будівництво тощо).

Єдиними джерелами доходів для зоологічних парків в Україні є видатки з міських бюджетів за рахунок КФК 110502 «Інші культурно-освітні заклади та заходи» у вигляді субсидій та поточних трансферів (соціально незахищена стаття) та власні надходження. Фінансового ресурсу міського бюджету недостатньо для повноцінного функціонування та розвитку кращого в Україні зоопарку:

– невідповідність нормативно-правової бази України законодавству Європейського Союзу щодо вимог утримання диких тварин у зоологічних парках, відсутність системи державного обліку зоологічних колекцій, всупереч вимог ст. 46 Закону України «Про твариний світ»;

– невирішення питання звільнення зоопарків від митних податків при ввезенні в державу рідкісних видів тварин.

 

В оцінках населення недостатня забезпеченість послугами закладів культури і мистецтва, у першу чергу, пов’язана з:

– нерівномірністю розміщення об’єктів культури, браком установ і закладів у віддалених від центральної частини міста районах, збереженням порівняно високого «порогу доступності» діючих установ;

– неповною відповідністю обсягів і видів послуг запитам, перевагам і очікуванням громадян;

– недостатнім оснащенням закладів культури сучасним високотехнологічним обладнанням для провадження дозвіллєвої та творчої діяльності, а також засобами забезпечення доступності для різних категорій населення, в тому числі маломобільних та з іншими обмеженнями життєдіяльності;

– відсутністю великого сучасного комплексу – Палацу європейського рівня для проведення фестивальних та інших програм у різних жанрах мистецтва (музичного, театрального, кіно), виставкової діяльності.

.

Сторінки: [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ]